Sådan kan du få mere trafik til din hjemmeside

Uanset om du har en virksomhed eller en blog, så vil både organisk og betalt trafik være en fordel. Har du derfor en hjemmeside, som mangler et løft, så kan du med fordel læse med her og se, hvad du kan gøre.

Det kan du starte ud med

Indenfor digital marketing er der mange forskellige parametre, som kan påvirke den organiske trafik og den betalte trafik. Der er dog stor forskel på disse, selvom de ofte arbejder indenfor de samme områder af digital marketing. Her på siden kan du få indblik i, hvad du selv kan gøre for at styrke din hjemmeside eller blog’s position indefra med organisk trafik samt en kort gennemgang af Google Ads.

SEO — Search Engine optimization

Hvad er SEO?

SEO står for “Search Engine Optimization” og er som omtalt det man kalder den organiske trafik. Dette betyder at du opbygger din side indefra og ud, for at øge dine eksponerings andele uden brug af annoncer. Dette indebærer blandt andet brug af korrekte titler, beskrivelser, og en bestemt mængde af korrekte søgeord samt linkbuilding. Når du arbejde med SEO er det vigtigt at lave en søgeords- og placerings analyse, for at finde frem til, hvem der er dine konkurrenter på bestemte søgeord og hvilken placering de bliver vist på. Dette kan du bruge til at benchmarke din hjemmeside eller blog imod.

Sådan virker SEO

En af de ting, som mange glemmer er at Google er en maskine og ikke ved, hvad din hjemmeside handler om, med mindre der er tekst på siden. Har du derfor en hjemmeside fyldt med produkter, men uden tekst på, så vil Google ikke vide, hvad din hjemmeside handler om.

Title tags og metabeskrivelser

Derfor er det vigtigt, at få gjort din side relevant udfra, hvad folk søger efter og opbygge den med netop disse søgetermer. Søger mange eksempelvis efter en specifik vare du har, så bør du skrive en tekst om dette produkt på din hjemmeside. På den måde vil Google vide at du har dette produkt i dit sortiment. Derudover er det også vigtigt at du gør din hjemmeside synlig i Googles øjne med titler og metabeskrivelser til alle dine kategorier og produkter på din side. Disse titler og beskrivelser skal beskrive produktet, men også indeholde søgeord, som din søgeordanalyse har vist dig at folk søger efter.

Brugervenlighed og Linkbuilding

En af de andre faktorer, der er med til at afgøre din placering på Google er din brugervenlighed på siden. Er din side 5 minutter om at indlæse, vil dine læsere gå videre til en anden side. Derfor er hastigheden på sin side meget afgørende. Dertil er det også vigtigt at din hjemmeside er mobilvenlig, da stort set alle anvender deres mobil, når de skal søge efter noget. Derfor er det vigtigt at din hjemmeside passer i formaterne til en mobil.

Et andet parameter, som kan påvirke din organiske position på Google er linkbuilding. Dette er dog også et af de sværeste områder, som indeholder mange forskellige kombinationer. Der er både indgående og udgående links. Indgående links er dem, som kommer fra andre hjemmesider og linker til din hjemmeside. Udgående links er de hjemmesider du selv linker til fra din egen hjemmeside. Det er vigtigt at der er en balance i disse og at du ikke kun får links udefra. Dertil er de også vigtigt at dem, der linker til din side er relevante for de ydelser din hjemmeside tilbyder. De skal også have en hvis autoritet for at Google ser dem som relevante for din side.

Google Ads

PPC – Pay-Per-Click

En anden måde du kan få flere besøgende til din blog eller hjemmeside er via Google Ads (Adwords). Denne form for marketing er meget kompleks og arbejder udfra algoritmer. Derfor er der mange, som har besvær med at få det til at fungere selv.

Sådan fungerer Google Ads

Google Ads er en auktion. Det vil sige at Google arbejder med algoritmer udfra dine klikpriser, landingsider, kvalitets resultater og meget mere. Udfra hvad du vil byde på et bestemt søgeord er du en del i en pulje.

Ud over det, kan Google Ads assistere din markedsføring på mange områder, som SEO ikke kan. Du kan blandt andet ramme din målgruppe mere præcist på andre marketing kanaler, som Youtube, Gmail og hjemmesider.

Få hjælp til Google Ads

Der findes derfor mange marketing bureauer, som udelukkende arbejder med Google Ads. Her er det vigtigt at finde et bureau, som giver dig meget “Value For Money” og har din indtjening i fokus. Her arbejdes der ofte udfra en ROAS, som står for “Return On Ad Spend”og giver dig en indikation af, hvor meget du betaler og hvor meget du får tilbage igen.